Nová generace SUV Kia Sportage sází na opravdu bohatou nabídku pohonných jednotek. Pod kapotou mohou být naftové i benzinové čtyřválce, ale i hybrid nebo plug-in hybrid. My jsme tentokrát otestovali hybridní benzinovou verzi s pohonem všech kol a ve vrcholné výbavě GT-Line.
Hybrid je vždy s benzinem
Designu a novinkám nové generace jsme se věnovali při prvních jízdách (článek si můžete přečíst zde), takže rovnou skočíme na pohonnou jednotku. Když se rozhodnete pro hybridní, respektive full-hybridní provedení, dostanete vždy benzinový motor. Je jím 1.6 T-GDI s přeplňováním turbodmychadlem s výkonem 132 kW/180 koní a s točivým momentem 265 Nm. Stejný motor byste dostali ale i k plug-in hybridní verzi. U hybridu bude spojen s elektromotorem se 44 kW/60 koňmi a 264 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je 169 kW/230 koní.
Vybrat si však nemůžete převodovku, ta je vždy automatická. Jde ale o jiný automat, než o ten, který mají nehybridní verze. Ty mají sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, zatímco hybridní i plug-in hybridní modely dostaly šestistupňovou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem točivého momentu.
Na vás nakonec bude, zda budete chtít auto s pohonem předních nebo všech kol. Cena se bude lišit o 50 tisíc korun. S pohonem předních kol zrychlí Sportage na stovku za rovných 8 sekund, s pohonem všech čtyř kol to bude za 8,3 sekundy. V obou případech pojede maximální rychlostí až 193 km/h. Lišit se bude i spotřeba paliva, čtyřkolka si vezme asi o tři čtvrtě litru benzinu na 100 ujetých kilometrů více.
O tento hybrid se nemusíte nijak starat
Testované auto je tzv. full-hybrid, což znamená, že umí jezdit i čistě na elektřinu, ale není potřeba jej nijak dobíjet. Baterie není velká, dobíjí se sama při brzdění motorem. Čistě elektrický dojezd je pouze v řádu jednoho až dvou kilometrů.
Výhody full-hybridních aut se ukáží hlavně ve městě v dopravních zácpách a kolonách anebo třeba při prostém rozjíždění na semaforech, kdy není potřeba spalovací motor a vše zastane elektromotor. Naopak při jízdě po dálnici už jsou výhody takřka smazané, tady dokáží svůj potenciál nabídnout spíše dobíjecí plug-in hybridy, které dokáží jezdit čistě na elektřinu právě třeba i v dálničních rychlostech. Jejich nevýhodou ale je, že aby byly úsporné, musíte je dobíjet. Pokud je nedobíjíte, vozíte s sebou desítky kilogramů baterií úplně zbytečně a tím si naopak spotřebu paliva zvyšujete.
Do testované Kii Sportage se posadíte, stisknete startovací tlačítko a auto buď rovnou nastartuje spalovací motor anebo se jen aktivuje v elektrickém režimu. Co nastane, bude záležet na tom, kolik energie zůstalo v baterii, na okolní teplotě a podobně.
Při jízdě se elektromotor do práce zapojuje hodně často, prakticky při každé akceleraci, kdy vykrývá moment, než zabere spalovací motor. Pružnost hybridní Sportage je velmi dobrá, ale jakmile s autem vyjedete za město, už se elektromotor tolik neprojeví a dynamika nebude tak působivá. Na dálnici se při ustálené jízdě do práce prakticky nezapojí a jen se dobijí baterie, aby následně ve městě byly opět plně připraveny.
Hybridní pohonné ústrojí nepřidává autu nijak výrazně na hmotnosti – ve srovnání s mild-hybridní verzí se stejným výkonem a pohonem všech kol je to asi 30 kg – ale dokáže šetřit palivo. V kombinovaném režimu udává Kia v technických údajích spotřebu o 0,7 l/100 km nižší. Podle tabulek má hybridní Kia Sportage 4×4 spotřebovat 6,2 – 6,6 l/100 km. Praxe během týdenního testování ukázala i s cestami po dálnici, že se dá jezdit kolem 7,5 l/100 km. S mild-hybridní verzí, kterou jsme testovali před nedávnem, to bylo mezi 8 a 9 l/100 km.
Pohon všech čtyř kol funguje automaticky, primárně jsou poháněna kola přední nápravy, k nimž se připojuje pohon zadních kol (elektronika sem dokáže poslat až 50 % točivého momentu). K tomu je tu navíc volič jízdních režimů, nabízející několik režimů pro jízdu na silnici, ale i mimo ni. Změnou režimu se upravuje naladění auta tak, aby co nejvíce odpovídalo dané situaci – pro terén: písek, sníh, bahno; pro silnici: Eco a Sport.
Podvozek: GT-Line má adaptivní tlumiče
Při prvních jízdách v únoru jsme jezdili s naftovou Kia Sportage ve výbavě GT-Line, která má už ve standardní výbavě adaptivní podvozek. Kia ho nazývá jako „Elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení“. Nedávno testovaný mild-hybrid s benzinovým motorem jej naopak neměl a rozdíl byl opravdu znatelný. Tento bílý kus jej opět má a rozdíl je opět patrný od prvních metrů. S adaptivním podvozkem je auto výrazně komfortnější a jízda pohodlnější.
Testovaný hybrid má i v nejvyšší výbavě 18″ kola (s pneumatikami 235/55 R18), přičemž ostatní motorizace ve výbavě GT-Line dostaly 19″ disky. Za větší kola si u hybridu připlatit nelze. Na pohled ale 18″ disky stačí a také se pozitivně projevují na jízdním komfortu. Tohle auto se přes nerovnosti přenáší s grácií a tiše, podobně jako to zvládají některé modely prémiových automobilek. Od kol se neozývají žádné rány a do řízení ani karoserie nepronikají prakticky žádné rázy.
Závěr a cena
Hybridní Kia Sportage je autem, které dokáže splnit požadavky na úsporné auto, s nímž budete jezdit po městě, ale zároveň také příjemné a svižné vozidlo mimo něj. Největší výhodou nejvyšší výbavy GT-Line je adaptivní podvozek, který z auta udělá opravdu pohodlné svezení. Daní za to ovšem je, že cena rázem vyskočí nad milion korun.
A co ještě prozradí ceník? Nejlevněji Sportage v současnosti pořídíte za akčních 644 980 Kč, přičemž půjde o verzi v nejnižší výbavě Comfort s benzinovým motorem 1.6 T-GDI se 110 kW, pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Nejlevnější naftová Sportage 1.6 CRDi je o 50 tisíc dražší a za své peníze také dostanete pohon předních kol a manuální šestistupňovou převodovku.
Testovaný hybrid 1.6 T-GDI HEV je v nabídce až od druhé výbavy Exclusive a jeho cena startuje na akčních 854 980 Kč s pohonem předních kol a na 904 980 Kč s pohonem všech kol. Testovaný kus ve vrcholné výbavě GT-Line vyjde minimálně na 1 094 980 Kč, ale je to vždy čtyřkolka. Příplatků v ceníku je ale opravdové minimum, takže půjde prakticky o téměř plně vybavený model.
Typ vozu: | Nový |
---|---|
Značka: | Kia |
Typ: | Sportage 1.6 T-GDI GPF 4×4 HEV 6AT |
Motor: | řadový čtyřválec + elektromotor (hybrid) |
Objem válců: | 1598 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon spalovacího motoru: | 132 kW/180 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment spalovacího motoru: | 265 Nm při 1500-4500 ot./min |
Výkon elektromotoru: | 44 kW/60 koní při 1600-2000 ot./min |
Točivý moment elektromotoru: | 264 Nm při 0-1600 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8.3 s |
Maximální rychlost: | 193 km/h |
Převodovka: | 6° automatická |
Spotřeba paliva (l/100 km): | 6.2-6.6 (kombinovaně) |
Emise CO2: | 140-149 g/km |
Objem nádrže: | 52 litrů |
Délka: | 4515 mm |
Šířka: | 1865 mm |
Výška: | 1650 mm |
Rozvor: | 2680 mm |
Provozní hmotnost: | 1505-1653 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 587 / 1776 litrů |
Ceník: | ke stažení zde |